Η Συνθήκη του Montreux αμφισβητείται από την κατασκευή του καναλιού της Κωνσταντινούπολης
Η Συνθήκη του Montreux αμφισβητείται από την κατασκευή του καναλιού της Κωνσταντινούπολης
Ένα νέο μεγάλο έργο ξεκίνησε – το κανάλι της Κωνσταντινούπολης, που συνδέει το Μαρμαρά και τη Μαύρη Θάλασσα. Θα είναι μια εναλλακτική λύση για το Στενό του Βοσπόρου, και ως εκ τούτου αμφισβητεί τη Συνθήκη του Μοντρέ και ανοίγει το δρόμο για περαιτέρω πίεση του ΝΑΤΟ εναντίον της Ρωσίας.
Ωστόσο, υπάρχει μεγάλη αντίθεση στο έργο, όχι μόνο από τοπικούς περιβαλλοντολόγους που φοβούνται ότι η βλάβη θα αντισταθμίσει τα οφέλη και οι τοπικοί οικονομολόγοι που δεν βλέπουν τη σκοπιμότητα του έργου, αλλά και ξένα κράτη. Οι περιφερειακές χώρες ανησυχούν ότι θα υπονομευτεί η Σύμβαση του Μοντρέ του 1936 σχετικά με το καθεστώς των Στενών και η συμμόρφωση της Τουρκίας με τις υποχρεώσεις της στον Εύξεινο Πόντο.
«Σήμερα ανοίγουμε μια νέα σελίδα για την ανάπτυξη της Τουρκίας, βάζοντας την πρώτη πέτρα χτίζοντας μια γέφυρα πάνω από το κανάλι της Κωνσταντινούπολης», δήλωσε ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στην πρωτοποριακή τελετή γέφυρας στις 26 Ιουνίου. έργο για τη διάσωση του μέλλοντος της Κωνσταντινούπολης… για τη διασφάλιση της ασφάλειας ζωής και περιουσίας του Βοσπόρου της Κωνσταντινούπολης και των πολιτών γύρω από αυτό. »
Ο Ερντογάν εξασφάλισε ότι έχουν ήδη πραγματοποιηθεί όλες οι απαραίτητες μελέτες, συμπεριλαμβανομένων των επιπτώσεων της κατασκευής στο περιβάλλον. Μαζί με το κανάλι, που ο Ερντογάν παραδέχτηκε ήταν ένα «τρελό έργο», θα υπάρχουν κατοικίες, πάρκα, τουριστικές εγκαταστάσεις και μια ζώνη ανάπτυξης τεχνολογίας.
Ο Τούρκος πρόεδρος δικαιολόγησε το «τρελό πρόγραμμά του» επειδή, όπως ισχυρίστηκε, «κάθε χρόνο, 45.000 πλοία πλέουν στον Βόσπορο.
Κάθε μεγάλο πλοίο ενέχει κίνδυνο. Μεταφέρουν διαφορετικά φορτία, κάθε ατύχημα θα είναι απειλή, η οποία θα μπορούσε να οδηγήσει σε πυρκαγιές και καταστροφή, συμπεριλαμβανομένης της πολιτιστικής ιδιοκτησίας. ”
Έχει προγραμματιστεί να διαρκέσει έξι χρόνια και 15 δισεκατομμύρια δολάρια, αλλά το πραγματικό ποσοστό εκτιμήθηκε σε μια πρόσφατη διάσκεψη προγραμματιστών στη Γαλλία σε 65 δισεκατομμύρια δολάρια. Είναι η μεγαλύτερη πρωτοβουλία υποδομής στην τουρκική ιστορία και προορίζεται να αποτελέσει μέρος της κληρονομιάς του Ερντογάν.
Ο δήμαρχος της Κωνσταντινούπολης Ekrem ğmamoğlu μίλησε κατά του έργου και ζήτησε ακόμη δημοψήφισμα. Οι περιβαλλοντολόγοι ανησυχούν ότι η Μαύρη Θάλασσα μπορεί να γίνει ρηχή και το οικοσύστημα της Θάλασσας του Μαρμαρά να διαταραχθεί. Το πιο σημαντικό από τοπική άποψη, η παροχή νερού της Κωνσταντινούπολης απειλείται επίσης, καθώς το κανάλι θα απορροφήσει τις προμήθειες γλυκού νερού.
Ωστόσο, το μεγαλύτερο ζήτημα που περιβάλλει το κανάλι από διεθνή προοπτική είναι η τύχη της Συνθήκης του Montreux που διέπει τα κινήματα μεταξύ της Μαύρης Θάλασσας μέσω των στενών του Βοσπόρου και της Dardanelle.
Σύμφωνα με τη συνθήκη, υπάρχει ελεύθερη κυκλοφορία για εμπορική ναυτιλία και η Τουρκία δεν μπορεί να χρεώσει διόδια. Ωστόσο, η Τουρκία ελέγχει την κίνηση των πολεμικών πλοίων εκτός της Μαύρης Θάλασσας. Σύμφωνα με τη συνθήκη, τα πολεμικά πλοία που δεν ανήκουν στη Μαύρη Θάλασσα δεν μπορούν να παραμείνουν στον Εύξεινο Πόντο για περισσότερες από τρεις εβδομάδες και η συνολική χωρητικότητά τους δεν πρέπει να υπερβαίνει τους 45.000 τόνους.
Τον Απρίλιο, οι ναύαρχοι και οι πρώην θαυμαστές του Τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού συνελήφθησαν αφού έγραψαν μια ανοιχτή επιστολή προτρέποντας τον Τούρκο πρόεδρο να μην προχωρήσει στο «τρελό έργο» του, φοβούμενοι πώς θα επηρέαζε τη Συνθήκη του Μοντρέ. Ο Ερντογάν γρήγορα διαβεβαίωσε ότι η συνθήκη θα παραμείνει έγκυρη, αλλά οι φόβοι παραμένουν ότι το κανάλι της Κωνσταντινούπολης θα επιτρέψει στην Άγκυρα να παρακάμψει τις θέσεις της, ειδικά καθώς η Τουρκία παραβιάζει τις συνθήκες, όπως η Συνθήκη της Λωζάνης .
Η Τουρκία αναφέρει ότι το έργο δεν σχετίζεται με τη συνθήκη και δεν συμμορφώνεται κατ ‘αρχήν επειδή η κατασκευή είναι τεχνητή. Το κανάλι της Κωνσταντινούπολης είναι ένα εντελώς διαφορετικό κανάλι που μπορεί να αποτελέσει θέμα για τη Συνθήκη του Μοντρέ στο μέλλον. Οι χώρες της Μαύρης Θάλασσας αντιτίθενται στο κανάλι, με εξαίρεση την Ουκρανία και τη Γεωργία. Αυτές οι δύο χώρες επιθυμούν πραγματικά αύξηση της συμμετοχής του ΝΑΤΟ στη Μαύρη Θάλασσα.
Ταυτόχρονα, η Ρουμανία, η Βουλγαρία και η Ελλάδα αντιτίθενται σε τυχόν αλλαγές στη Συνθήκη του Μοντρέ. Αν και η Ελλάδα δεν είναι κράτος της Μαύρης Θάλασσας, βρίσκεται στις εκβολές του στενού Dardanelle. Ωστόσο, οι τρεις χώρες είναι μέλη του ΝΑΤΟ και η χώρα που θα επηρεαζόταν περισσότερο από οποιαδήποτε αλλαγή στη συνθήκη ή το status quo είναι η Ρωσία, ιδίως ενόψει της πρόκλησης της προηγούμενης εβδομάδας από τη Βρετανία κοντά στην Κριμαία . Η Μόσχα δεν θέλει χώρες εκτός της Μαύρης Θάλασσας, ειδικά τα μέλη του ΝΑΤΟ, να παρακάμψουν τη συνθήκη και να αυξήσουν την παρουσία των ναυτικών δυνάμεών τους – αλλά η Τουρκία θα ανοίξει ένα δρόμο προς αυτό με το άνοιγμα του καναλιού. Οι ΗΠΑ, η Βρετανία και άλλοι ηγέτες του ΝΑΤΟ πιστεύουν ότι η Συνθήκη του Montreux είναι ξεπερασμένη καθώς περιορίζει τον αριθμό των πλοίων στη Μαύρη Θάλασσα στην προσπάθειά τους να διατηρήσουν την πίεση ενάντια στη Ρωσία.
Ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών Μεβλούτ Τσαβούσογλου δήλωσε την Τετάρτη σε κοινή συνέντευξη Τύπου με τον Ρώσο ομόλογό του Σεργκέι Λαβρόφ ότι δεν θα υπάρξουν αλλαγές στη Συνθήκη του Μοντρέ. Ωστόσο, είναι ασφαλώς εύκολο να υποβάλλετε έναν τέτοιο ισχυρισμό προτού ολοκληρωθεί η κατασκευή. Η Τουρκία είναι αρκετά ικανή να καταφύγει σε χειραγώγηση, καθώς η κατάσταση του νέου καναλιού δεν έχει ακόμη αναφερθεί. Το ίδιο το γεγονός της συζήτησης δείχνει ότι η Άγκυρα στοχεύει να γίνει πιο σημαντικός παίκτης, όχι μόνο στην περιοχή αλλά και στην παγκόσμια σκηνή.
ΠΗΓΗ : greekcitytimes.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου